Monitorowanie serwerów

Monitorowanie serwerów Linux i sieci

Pracujemy kompleksowo – monitorowany może być praktycznie każdy dowolny parametr serwera Linux, w zależności od indywidualnego charakteru danego zlecenia, również w trakcie przeniesienia firmowej strony internetowej czy sklepu. Pracujemy na rozproszonym systemie monitorowania Nagios (Icinga). Co jeszcze powinieneś wiedzieć? W pierwszej kolejności to, że monitorowanie serwerów Linux i sieci, przeprowadzane przez administratorów serwerów Linux działa całodobowo, zaś każda zmiana parametrów jest analizowana i natychmiast zgłaszana (poprzez wiadomość sms/push) do dyżurującego administratora serwera Linux. To Twoja pewność, że praca systemu jest cały czas pod kontrolą – maksymalnie wydajna.

Monitorowanie serwera Linux

Poniższe przykłady to standardowo monitorowane przez nas punkty pracy systemu i sprzętu:

  • dostępna przestrzeń dyskowa na wybranych partycjach
  • dostępność inodów na partycjach
  • dostępna pamięć podręczna RAM
  • parametry systemu SMART (stan dysku twardego)
  • liczba zalogowanych użytkowników
  • czas oczekiwania na odpowiedź ping
  • liczba działających procesów
  • synchronizacja czasu serwera NTP
  • czas odpowiedzi serwera www HTTP / HTTPS
  • monitoring wybranych stron WWW (działanie LAMP)
  • status (200/301) odpowiedzi serwera www HTTP / HTTPS
  • wygasanie certyfikatów SSL
  • status odpowiedzi serwera pocztowego SMTP, POP3, IMAP
  • stan macierzy RAID (mdadm, Adaptec)
  • dostępność zarządzania IPMI / KVM
  • status serwera MySQL / MariaDB
  • status dostępności zasobów wirtualizacji Proxmox VE
  • stan wpisów błędów w logach wybranych usług
  • wpisanie IP serwera na listach RBL

Monitorowanie serwerów i sieci to nieodzowny element infrastruktury IT

Jak wspominaliśmy, praca systemu jest monitorowana przez całą dobę. Co wchodzi w jej zakres? Oczywiście każde zlecenie ma swoją specyfikę, ale pewien zakres działań to absolutny standard. Administratorzy serwerów Linux monitorują daty wygaśnięcia certyfikatów SSL/TLS, liczbę działających procesów, dostępną pamięć podręczną RAM, a nawet fragmenty wybranych stron www i sklepów internetowych.

Monitorowanie obciążenia serwera Linux to podstawa sprawnego działania całego sklepu internetowego i firmowej strony www – również podczas migracji. Wszystko w myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć – to zdecydowanie bardziej ekonomiczne wyjście. W przypadku organizacji pracy każdej firmy jest to niezwykle ważne. Dzięki temu unikniesz całej masy kłopotów technicznych, które potrafią sparaliżować działanie strony internetowej czy sklepu. Niedziałająca skrzynka mejlowa, czy odłączenie serwerowni od internetu to najmniejsze problemy. Postaw na całodobowe wsparcie i maksymalną wydajność serwerów Linux oraz sieci.

Należy zaznaczyć, że monitorowany może być praktycznie każdy dowolny parametr serwera Linux, a także sklepu internetowego. Zależy to wyłącznie od potrzeb i oczekiwań Klienta oraz charakteru pracy i potrzeby dostępności (SLA) stron internetowych. Naszym systemem monitorowania jest Nagios. Każda zmiana stanu któregokolwiek ze sprawdzanych parametrów jest natychmiast poddawana analizie i  zgłaszana poprzez sms do dyżurującego administratora serwera Linux.

Monitorowanie administrowanych serwerów Linux przeprowadzane przez nas działa całodobowo. W przypadku stwierdzenia zmian w parametrach systemu mogących prowadzić do niestabilnej pracy serwera, a przez to sklepu internetowego czy strony www – natychmiast sytuacja jest analizowana i wysyłane jest powiadomienie SMS/push do dyżurującego administratora serwerów Linux, który bezzwłocznie podejmuje interwencję w celu naprawy zaistniałej sytuacji – jest to mocno związane z bieżącym administrowaniem serwerami Linux.